Правове
виховання — виховна діяльність навчального
закладу, сім'ї, правоохоронних органів, спрямована на формування
правової свідомості та навичок і звичок правомірної поведінки учнів.
Мета правового виховання учнів —
формування в них правової культури громадянина України, що складається
передусім зі свідомого ставлення до своїх прав і обов'язків перед суспільством
і державою, закріплених у Конституції України, з глибокої поваги до законів і
правил людського співжиття, готовності дотримуватися й виконувати закріплені в
них вимоги, що виражають волю та інтереси народу, активної участі в управлінні
державними справами, рішучої боротьби з порушниками законів.
Завдання
правового виховання:
-
зміцнюення життєвої позиції;
-
підвищення громадянської активності;
-
виховання почуття непримиренності до негативних явищ.
Порівняно
з іншими складниками виховання має свою
специфіку, що визначається передусім соціально-правовим статусом учнівської
молоді в суспільстві. Учні
матеріально залежні від батьків чи опікунів їх самостійність і активність
коригує педагогічний колектив, їм бракує правових знань і досвіду правових
відносин, вони мають засвоювати правові закони, які регулюють їхнє життя і
діяльність як неповнолітніх, і правові норми, якими їм доведеться керуватися в
майбутньому.
В ліцеї розроблена програма
правового виховання, до якої включені такі заходи:
1.
Проведення місячника, тижня права;
2.
Засідання ради профілактики правопорушень;
3.
Зустрічі з працівниками правоохоронних органів, орагнів юстиції;
4.Проведення
годин спілкування, лекцій, бесід, консультації з правової тематики;
5.
Робота з громадськими організаціями;
6.
Педвсеобуч, консультації для батьків.
У бібліотеці ліцею постійно діє виставка книг з правової освіти «Правові знання –
учням, батькам», яка
знайомить учнів з літературою:
·
Кримінальний Кодекс України;
·
«Популярна юридична енциклопедія» (Гіжевський В.К.);
·
«Твої права» (порядник для громадян та громадянських організацій із захисту
своїх прав) Коваленко З.Д., Келим О.І., Кіященко Г.В., Тайсумов В.В.;
·
Історія і право ведення;
·
«Правова енциклопедія школяра» ГоловченкоВ.В., Ковальський В.С., Лоха Л.О.;
·
«Маленькі історії про великі істини» (права та свободи дитини) С. Гавриш ;
·
«Что ты знаєш о законе?» (посібник для школярів по громадянському праву) М.
Брашиський;
·
«Основні чинні Кодекси і закони України»
Єлісовенко Ю.;
·
«Конституційне право України»Фрицький О.Ф.;
·
«Історія держави і права України» за редакцією Л.С. Чайковського.
У
межах правового виховання в ліцеї
постійно працює рада
профілактики правопорушень серед учнів, на засіданнях якої розглядаються питання порушення учнями
правил поведінки, проводиться систематична робота з учнями різних категорій (з
малозабезпечених, неблагополучних, багатодітних сімей). Рада профілактики
систематично відслідковує результати роботи з учнями, які перебувають на
обліку.
Реалізуючи комплексну програму
профілактики злочинності і дитячої бездоглядності, колектив ліцею працює над
створенням таких умов, де кожна дитина буде почувати себе комфортно і зможе
реалізувати свої здібності. Кожного року оновлюються банки даних учнів,
які потребують підвищеної педагогічної уваги, схильних до правопорушень,
бродяжництва. Соціально-педагогічна служба ліцею систематично проводить
профілактичні рейди до кризових сімей.
Попередженню правопорушень, злочинів сприяє залучення учнів школи до
гуртків, клубів, спортивних секцій, змістовне проведення дозвілля.
Індивідуальна
робота з учнями та їх батьками проводиться систематично з метою профілактики
правопорушень. Плани індивідуальної роботи з учнями складаються класними керівниками та майстрами виробничого навчання у
вересні. За цей час з учнями була проведена діагностика індивідуальних особливостей
за різними методиками; бесіди за темою «Я та мої близькі. Моє ставлення до
них», «Який Я», «Я - конфлікт», «Шляхи та засоби подолання конфліктів»,
«Шкідливі звички»; корекційно-розвивальна вправа для розуміння самого себе та
подолання конфліктів з собою та оточуючими «Як навчитися виявляти знаки уваги»,
«Важка розмова», «Улагодження конфлікту»; тренінги «Хто Я», «Якщо б…, Я став би…», «Вихід із конфлікту».
У планах виховної роботи класних керівників
заплановано бесіди з правового виховання, бесіди з профілактики правопорушень,
тиждень правових знань, робота з батьками учнів, схильних до правопорушень, тематика батьківських зборів з
профілактики правопорушень. Класні керівники у журналах теоретичного навчання заповнювали щодня сторінку обліку відвідування
учнями уроків, підбиваючи підсумки відвідування ліцею кожного семестру. Крім того, у ліцеї ведуться журнали контролю: кожного дня староста відмічає відсутніх на уроках
за допомогою рапорта, які здають майстру виробничого навчання відповідної групи.
У ліцеї проводяться рейди у
складі учнів та чергового майстра
виробничого навчання, під час яких виявляють учнів, які запізнюються на уроки або відсутні без
поважної причини. З цими учнями та їх батьками проводяться роз’яснювальні
бесіди про неприпустимість безпричинних пропусків уроків.
Питання з профілактики правопорушень підлітків
розглядаються:
- на
батьківських зборах ;
- на
засіданнях МК класних
керівників ;
- на
педраді;
- на
нарадах при директорові.